Amíg a pórnép Le Mans Classicon sütteti a hasát Kremer Porschék, és SL Mergák között, addig mi meglátogattuk a családias hangulatú ostffyasszonfai Pannonia-Ringet, ahol csorgattuk a nyálunk egy maréknyi öreg, és fiatalabb versenyautóra. Az idei ráadásul jubileum volt a versenysorozat történelmében, idén rendezték meg a 20. Histo Cupot.
A Histo Cup sorozat, nem a éppen nézők szórakoztátásáról szól, leginkább arról, hogy a versenyzők jól érezzék magukat, így magyarországon szinte egyáltalán nem reklámozzák sehol, mi is csak egy fb csoportban hallottunk az eseményről. Ezért van egy hatalmas előnye a Hungaroring Classic, Goodwood Revival, és társaival szemben, itt nincs tömeg. A versenyzők családjain, barátain kívül, csak elszórtan botlottunk bele egy-két magyar érdeklődőbe.
Steyr-Puch 650TR, külön felhívnám a figyelmet a kidörrentőkre. Csak egy óvatos hidegindítás, a reggeli harmatos füvön, és garantáltan felébred rá a fél város/ország. Benne van a bugi!
Robinson AS 2, első blikkre, a szintén Sports 2000 kategóriában versenyző, Lola T492-nek tippeltük. Erről a típusról semmit sem találni a neten, csupán a Histo Cup honlapján, a versenyzők között. Magáról a "Robinson" autógyártóról sem találni semmit.
Itt éppen nem adta ki, szerencsére nem történt komoly baj. Formula kategóriában indultak F2, F3, Super Vee, és Sports 2000 versenygépek.
A világ legszebb, és legdrágább ruhafogasa, ilyet sem kapunk a budaörsi Ikeában. Finoman kinyitod az ajtót, érzed, hogy ebben még van anyag. Behuppansz a versenyzésre nem legalkalmasabb, de elképesztően kényelmes bőrülésbe, felhúzod a vadi új báránybőr autós kesztyűdet, előtted a malomkerék méretű fakormányon, a pepita mintából rád vicsorog az arany jaguár, felette arany betűkkel "E TYPE". Ahogy túl néznél a motorháztetőn megakad a szemed a két hatalmas Smiths műszeregységben, balra a mérföldes óra, jobbra a 6000-ig skálázott fordulatszámmérő. Előtted a motorháztető alatt ott lapul a 4,2 literes, soros 6 hengeres motor. Beröffented, de szivatóval, mert még hideg a kicsike. Amint bemelegedett adsz 1-2 határozott gázfröccsöt, hallod ahogy a duplatorkú Weber karbijaid, a tütéken keresztül beszívják a legszerencsésebb levegőmolekulákat. A 4 sebességes kéziváltót egyesbe kapcsolod, és szépen lassan kigurulsz a boxból, a pályára, onnantól pedig már hadd szóljon.
Ha valamire még Enzo Ferrari is azt mondja, hogy a legszebb, akkor az úgy is van. Márpedig a Jaguar E-Type esetében egyáltalán nem tévedett, ez egy műtárgy.
Az E-Type mellett olyan klasszikus veteránokat is láthattunk a pályán, mint például a '65-ös Mustang, az Escort RS1600, a léghűtéses 911 Carrera, a 944 Turbo, a cápa 635CSi, a Zakspeed Replica Capri, vagy éppen a Morris Mini Cooper S.
Fotón annyira nem adja át, de a Capris srácnak pöpecül kiadta. Videóért kattintsatok ide, a piros szövegre!
Egyik nagy kedvencünk volt ez a gyönyörű 1981-es Alfetta GTV6 3 literes motorral, side pipeal, "szolid" szélesítésekkel, és spoilerrel. Rendesen megszorongatta a pályán a német csodákat.
3,6 liter, 6 henger, 12 szelep, boxer motor, dupla turbó, 450 lóerő, közel 600 nm, és léghűtés. Az igazán nagy fanatikusok már tudják, hogy a Porsche 993 GT2-ről van szó, a 911 utolsó léghűtéses szériájából. A 0-160-at, gyári adatok szerint, 8,4s alatt teljesíti, annyi idő alatt, mint egy mostani szalonautó a 0-100-at. Ez bizony egy célszerszám a versenypályára, nem városban jampizásra.
Egy átlagos Histo Cupos motortér, itt éppen egy második generációs Ford Escort RS2000-ben, dupla torkú karbik, tüték, toronymerevítő, semmi sallang, csak ami szükséges.
Néhány versenyző között elég komoly "meccsek" voltak, ezt prezentálja a Kadett GTE, és az E21 320/4 párbaja is.
BMW 320 E21 Gruppe 5, akkora front spliterrel, hogy télen neki szólnak eltúrni a havat, de ha nem figyel az ember a lába elé, simán elbukik benne. A hátsó "bálna uszony" spoileren, egy átlagos család könnyen megteríti a vasárnapi ebédet. A sárvédőszélesítések, akár még könyvespolcnak is elmehetnének.
Elsősorban oldtimer, és youngtimer versenyautókról szól a rendezvény, de azért néha felbukkanhat a sok öreg vas között néhány vízhűtéses Porsche, mint ez a 991 GT3 Cup is.
A boxokba bárki bemehetett, beszélgetni, haverkodni a versenyzőkkel, szerelőkkel, kéredezgetni az öreg versenygépekről.
A 660 köbcentis Steyr-Puchtól kezdve, a léghűtéses 911-en át, a közel 7 literes, V8 Corvetteig itt bármibe belefuthatunk.
Svédek, osztrákok, szlovákok, britek, németek, fiatalok, öregek, profik, amatőrök, és még sorolhatnám. Az osztrák szervezésű Histo Cupon rendkívül változatos az indulók mezőnye.
Bár itt nem vonulnak fel olyan széles, és érdekes mezőnyben autók, mint a Le Mans Classic, vagy a Goodwood Revival, ettől függetlenül, csak ajánlani tudjuk bárkinek, aki kicsit is érdeklődik az öreg autók, vagy az autósport iránt.
Histo Cup sorozat idén még egyszer ellátogat, augusztus 10-12 között, a határtól egy köpésnyire lévő Slovakiaringre. Mi szívből reméljük, hogy jövő nyáron sem hagyják ki a Pannonia-Ring aszfaltját.
A teljes galériát itt találod: https://www.flickr.com/photos/160421392@N02/albums/72157669393033367Van valami érdekes géped, és szeretnéd, hogy írjunk róla?Esetleg támogatnál minket?Dobj egy üzenetet a motorspirithun@gmail.com-ra, Instagramra, vagy Facebookra!Facebook:https://www.facebook.com/motorspiritblog/Instagram:https://www.instagram.com/motorspiritblog/