Minden ami benzinnel megy.

Motor Spirit

Motor Spirit

Bertone Freeclimber 2 1993

Japán test, Német szív, Olasz lélek

2018. március 19. - Motor Spirit

Japán alap a Daihatsu-tól, német szív a BMW-től, olasz design egyenesen a Bertone stúdiótól. Kell ennél több? Nem nagyon!

freeclimber-01.jpg

Az alapot, a hajtást, és az 5 gangos, felezős váltót és a kapcsolható összkerékhajtást a Daihatsu adta a Ferozaval. A motor a BMW E30/E36 316i-ből ismert M40B16 kódjelű soros 4 hengeres, ami 1,6 literes hengerűrtartalmával 90lóerőt és 131Nm-t présel ki magából, ami bár nem tűnik soknak, de még így is elegendő ahhoz, hogy a kis Bertonet megfelelő dinamikával repítse az aszfalton, sárban, homokban, hóban, szinte bárhol.

rsz_img_3218.jpg
 A Bertone pedig átdolgozta a hűtőmaszkot, az első fényszórókat, a sárvédőszélesítéseket, náluk kapta meg a végső fényezést, és a matricázást. Kapott a szintén olasz O.Ztől ütős alufelniket, a felniközépbe, pedig a Bertone logója került. 

rsz_img_3208_masolat.jpg

Nem túl gyakori darab, a 2. generációból 1992-1995 között összesen 2860db készült. Ezek nagy része Olaszországban, Spanyolországban, vagy Franciaországban van. Magyarországon is van belőle egy pár darab.
ecb2793799a851e3630d80ad20261864.jpg

Az 1. generáció még ennél is ritkább. 1989 és 1992 között összesen 2795 példány készült belőle. A Gruppo Bertonenak kellett egy új vadiúj önálló modell, mert a Bertone Ritmo Cabrio, és a Bertone X1/9 már túl elavult volt, azonban új modell kifejlesztése túl drága lett volna, ezért "szövetkezett" a japán Daihatsuval, akik az akkor még csak leginkább japánban elterjedt Rockyt adták alapnak. A Bertone az akkori luxus terepjárók(Jeep Cherokee, Range Rover) piacát célozta meg a Freeclimberrel. A gond ott kezdődött, hogy a Daihatsu motorja túl gyenge volt(2.8 turbodiesel, 91lóerő) egy luxus terepjáróhoz. Itt jött képbe a BMW. Egészen konkrétan 3 féle BMW motor került bele. Soros 6 hengeres M20B20(320i, 520i) kódjelű motor 127lóerővel és 164Nm-el, szintén soros 6 hengeres M20B27(325e, 525e) 123lóerővel és 240Nm-el, illetve soros 6 hengeres, de turbodiesel M21D24(324td, 524td) 114lóerővel és 220Nm-el, ez a motor változat csak a francia piacon volt elérhető. Így született meg ez a furcsa japán, német, olasz szerelemgyerek, a Bertone Freeclimber. Alapfelszereltségben járt hozzá bőr kárpit, elektromos ablak és központi zár, klímát opcionálisan lehetett kérni. Választható volt puha, illetve keménytetővel is. 1990-ben egy Freeclimber ára 168.000Frankról indult, egy Range Rover ára 197.000Frankról, míg egy Jeep Cherokee 115.000Frankról indult. Sajnos nem hozta a várt sikereket, így 2795 legyártott darab után 1992ben véget ért a pályafutása.

1521247191_tmp_bertoneho1.jpg

A 2. generáció "Si" és "Ri" felszereltségben volt elérhető, klímát opcionálisan lehetett kérni, illetve volt egy "City" változat is, ami folyamatos összkerékhajtással volt szerelve, hogy elkerülje a terepjárók adóterhelését Olaszországban.

1521247141_tmp_bertoneho2_1.jpg

Alapból a hátsókerekeit hajtja. Jókat lehet vele csapatni télen a hóban. Tökéletes "játszós" autó.

rsz_img_3214.jpg

A nem éppen gyalogos barát a gallytörőt, a fellépőket, a motorvédő lemezt és a ködlámpákat még az előző tulaj szerelte fel. Rengeteget dobnak a gépen.

rsz_img_3205_1.jpg

Ezekkel a 4 évszakos BF Goodrich gumikkal nem egy off-road szörnyeteg, de a legtöbb terepen felezővel és kapcsolható összkerékkel még így is elboldogul. Csak a Freeclimber kapott ilyen pöpec O.Z felniket.

1521300712_tmp_img_3237.jpg

Más nem árulkodik arról, hogy mi lapul a motorháztető alatt. Így is rengeteg érdekes pillantást vált ki az emberekből.

Mi béemvé?

1521300755_tmp_img_3239.jpg

Az bizony egy sziklamászó sziluettje. Menő! A BMW logót még az előző gazdája ragasztotta fel.

1521300734_tmp_img_3238.jpgBertone itt is elhelyezte a névjegyét. 

1521300806_tmp_img_3257.jpgA belsejét "minden ami kell, semmi ami nem" elven tervezték, de így is tökéletes. Az anyósülés elé egy nagyon masszív majrévas került. Csak a kormányon lévő embléma, a plüsskárpit, illetve az olasz Veglia Borletti feszültség mérő, és óra árulkodik arról, hogy nem egy mezei Ferozaval van dolgunk.

1521300826_tmp_img_3264_masolat.jpg

Az elengedhetetlen terepjárós kiegészítő, a dőlésszög mérő, a Ferozabol maradt, ez itt sajnos pont nem működik.

34391901985_f57d28d9cd_b.jpg

2017 áprilisi Parkoló Parádén figyelt fel rá, az eladó autók között, a jelenlegi tulaj, aki történetesen pont a Motor Spirit egyik alapító tagja...

Soha nem adom el.

rsz_img_3194.jpg

Megvétel előtt mi sem tudtunk róla túl sokat, de próbakör rögtön meggyőzött.

1521288163_tmp_img_3201_masolat_1.jpg

Klíma sajnos nincs benne, pedig nagyon jól jönne forróbb nyári napokon. Olyankor csak a tető kibuktatása, és az elektromos ablakok lehúzása tudja enyhíteni a kabinban uralkodó hőmérsékletet.

img_20180317_162207.png

A Bertonet mindenki szereti.

rsz_1bertone_masolat.jpg

Jelenleg mindennapi, illetve "játszós" autónak van használva. Szerencsére eddig még nem nagyon volt olyan helyzet amivel ne birkózott volna meg, de az is igaz, hogy nem Somogybabodra járnak vele.

rsz_img_3211.jpg

Azért szebb, mint az olaszok másik ritka terepjárója, a Rayton-Fissore Magnum.

rsz_img_2982_masolat.jpg

M40B16, 1.6 sor4, 90paripa, 131 "nyaktörő" Newton-méter. Megfelelő dinamizmussal repíti az 1355Kg-os testet.

rsz_1img_3240.jpg

Azt gondolnád, hogy ha összeállnak a japánok, a németek és az olaszok autót gyártani, akkor az valami ütős sportkocsit eredményezne, mint a BMW M1, vagy a Toyota 2000GT, de ez inkább egy Mitsubishi Pajero, vagy Suzuki Samurai, sebaj ez így tökéletes.

A teljes galériát megtaláljátpk itt: https://www.flickr.com/photos/160421392@N02/albums/72157694782790735 

Van valami érdekes géped, és szeretnéd, hogy írjunk róla?
Esetleg támogatnál minket?
Dobj egy üzenetet a motorspirithun@gmail.com-ra, Instagramra, vagy Facebookra!
https://www.instagram.com/motorspiritblog/
https://www.facebook.com/motorspiritblog/

A bejegyzés trackback címe:

https://motorspirit.blog.hu/api/trackback/id/tr1913742408

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása