Minden ami benzinnel megy.

Motor Spirit

Motor Spirit

Car Hunting: A Díler Porschéja Parkolópályán

2018. május 21. - Motor Spirit

1985-öt írunk, gurulsz végig a neonfényes budapesti éjszakában. A vén Blaupunkt rádióból szól a Take On Me, éppen csak átszűrődik a motorhangon. Az emberek a gépedet csodálják, vadiúj Carrera felnijeiden megcsillanak a neonfények, az éjszakai utcakép hófehér színfoltja vagy. Előtted egy kétütemű Trabi pöfögi ki magából a kékes füstöt. Mögötted egy már ismerős ezeröcsi, kék-fehér fényezéssel, a tetőn kék villogóval, szirénával, a pirosnál begurul melléd, felcsapja a jól ismert megkülönböztötő jelzést, és kivesz a forgalomból. Elkéri az irataid. Megkér, hogy nyisd fel a csomagtartót, üres. Egy zseblámpával bevilágít a kerékjáratokba, ott sincs semmi, végül elenged. Mint kiderült dílernek nézett a feltűnő verda miatt, ezért kutatta át. Visszahúzod a báránybőr autós kesztyűdet, és folytatod az utad hazáig.

rsz_1img_7686.jpg

Volt amikor az egyik legütősebb gép volt az utcán, most itt rohad legalább 20 éve. Ezt a Porschét még Magnus Walker is megirigyelné.
rsz_img_7654.jpg

Anno 924-ként gurult le a szalagról, aztán átépítették 944-nek, szélesítésekkel. A motortérben semmin sem változtattak a magyar szakik, gyári 2 literes Volkswagen eredetű szívó motor, 125 lóval. Itt sem csapja ki a taknyot az orrodból a gyorsulás, de ennek nem is a sebesség a lényege, ez villantós verda.

rsz_img_7665_masolat.jpg

Villantani sikerült, nem is kicsit, végül ez is lett a veszte. Az úr, akinél tárolják, sztorija szerint azért áll itt már pár éve, mert a német vámosok gyakrabban kapták szét a gépet, mint a hazai szerelők, illetve a rend éber őrei sem hanyagolták el a kis Porschét.

rsz_img_7677.jpg

Esőben, hóban, fagyban itt áll, ez meg is látszik rajta. Rendesen elbánt az idő vasfoga az egykoron impozáns Porschéval, mára már csak darazsak laknak benne.

img_7684.jpeg

Bukólámpa, légbeömlő, szélesítés, ha forgalomban lenne, még ma is nagy feltűnést keltene.

rsz_img_7688.jpg

Ez nem egy korabeli márkás bodykit, ez homemade. Ilyen 924 nincs még egy, az biztos.

rsz_img_7690_masolat.jpg

A szélesítés miatt növelni kellett a hátsókerekek nyomtávszélességét, anélkül elég mankókerék beütésük lenne. Amikor megépítették nem kispályáztak, Ferrari gátlók vannak alatta.

rsz_img_7696.jpg

Sajnos már egyedül csak a Carrera GT felniket lenne érdemes menteni.

rsz_img_7656_1.jpg

Nem csak a Porsche pihen itt, balra egy Multicar M25, jobbra pedig egy Barkas, ezeket sem tegnap rakták ide le.

924-76a.JPG

A Porsche 924 1976-1988 között volt gyártásban, és az éppen akkor kifutó 914-et váltotta le. Eredetileg a Volkswagen emblémával gyártották volna, de az olajválság miatti nehéz anyagi helyzet miatt úgy döntöttek, hogy túl nagy kockázat lett volna egy teljesen új fejlesztésú hátsókerék-hajtású kupé a modellpalettájukba, így lett a Golf alapú Scirocco. 1975-ben a Porsche vezetősége úgy döntött, hogy visszavásárolja a majdnem teljesen kész konstrukció jogait, és Porsche márkanévvel, a 914 utódjaként, belépőmodellként fogják forgalmzani. Azonban a Porsche összes gyártókapacitása le volt kötve a bevezetés előtt álló 928 miatt, ezért a Volkswagennel arra a megegyezésre jutottak, hogy az Audi csőd szélén álló neckarsulmi gyárában fogják gyártani, így a Porsche megoldotta a gyártást, a neckarsulmi gyár pedig megmenekült a csődtől.

 6330a87f26c754df6caa39ad37468dcc_1.jpg

A 924 teljesen szembe ment a Porsche addigi nézeteivel. Előtte kizárólag far-, vagy középmotoros sportkocsikat készített, léghűtéses, boxer motorral. Ez viszont egy orrmotoros, vízhűtéses, soros négyhengeres motort kapott. De 150 687darab legyártott példánnyal még így is rendkívül sikeres volt, így segítette ki a Porschét egy komoly pénzügyi válságból, illetve lehetőséget teremtett a 944 megtervezéséhez is. A rengeteg felhasznált VW, illetve Audi alkatrész miatt sokáig nem tekintettek rá igazi Porscheként, de mostanra ezek az alkatrészek váltak az előnyére is. Az egyszerű alkatrész beszerzés miatt egyre jobban kezdenek rá felfigyelni a gyűjtők, fanatikusok. Így szépen lassan kinövi a "Szegény ember Porschéja" státuszt, de azért még sokat kell várni, hogy a 911-i magasságokba kerüljön.

walterroehrl-porsche-924.jpg

A 924 mind utcai, mind versenyautóként ott volt a szeren. Utcán a legalapabb 2literes szívómotorral 125lovat tudott, a legcombosabb a Carrera GT volt, 210lóval. A versenyváltozatok mind a Carrera GT alapjaira épültek, és 245lótól egészen 375lóig terjedt a teljesítményük. Walter Röhrl is egy 245lovas Carrera GTS-el csapatta 1981-ben

img_6600.jpeg

A "Car Hunting" célja, hogy felkeressük, és bemutatjuk nektek azokat a járgányokat, amiket egy eldugott falusi udvaron már kezd magába fogadni a természet, 2 évtizede állnak az útszélén, vagy csak 25 éve porosodnak a nagypapa garázsában. Ha ti is tudtok hasonló hányatott sorsú gépekről, ne habozzatok, küldjétek el nekünk!

Van valami érdekes géped, és szeretnéd, hogy írjunk róla?
Esetleg támogatnál minket?
Dobj egy üzenetet a motorspirithun@gmail.com-ra, Instagramra, vagy Facebookra!
Facebook:https://www.facebook.com/motorspiritblog/
Instagram:https://www.instagram.com/motorspiritblog/

A bejegyzés trackback címe:

https://motorspirit.blog.hu/api/trackback/id/tr5013909004

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.05.21. 22:48:45

Jó kis poszt, de nem vagyok biztos benne hogy ezt érdemes lesz egészben megmenteni, de ha meghoztátok valakinek a kedvét hozzá, már érdemes volt megírni...

Motor Spirit 2018.05.22. 16:26:56

@Ződ2000: Köszi! Sajnos tényleg nem nagyon érdemes ezt így menteni, de alapvetően nem is a mentés volt a főcél, amikor megírtuk a cikket, de ha valakinek kedve támad hozzá, az nekünk csak hab a tortán
süti beállítások módosítása